Starbucks...äntligen till Sverige

På facebook finns en grupp som jag med glädje anslöt mig till för några år sedan "Bring Starbucks to Sweden" och nu är det sant. Starbucks kommer äntligen till Sverige. Första Starbucks kommer att öppna på Arlanda av någon skum anledning. Jag tror inte att Waynes, Espresso House eller Coffeehouse by George kommer att bli utkonkurrerade men däremot finns det nu ytterligare ett alternativ.

För att vara helt ärlig så har jag dock varit så glad när vi har varit på resande fot och ibland har varit less på det inhemska kaffet eller framförallt när vi inte orkar gå längre utan bara vill sitta ner ett tag någonstans där det finns AC och en ren toalett och sjysst kaffe. Dessutom har det aldrig slagit fel hittills heller, all personal på Starbucks är trevliga. När vi var i Barcelona var det varmt varmt varmt....och en massa små trevliga trånga barer överallt utan toaletter...det var absurt nog så himla skönt att bara kunna gå in på Starbucks och veta vad man skulle få. Gott kaffe, trevlig personal, gott fikabröd, AC och en ren toalett. Kaffet i Barcelona var jättegott men det var rätt skönt att sitta på ett ställe där det fanns uppkoppling för datorn och de ovan angivna anledningarna. I Storbritannien har jag varit evigt tacksam för att Starbucks fanns (och för att Costas fanns också) när jag till slut verkligen varit förtvivlad över det inhemska kaffet som mer smakar som någon vridit ur disktrasan. Till och med när jag varit på en del stället som sålt latte och cappuccino men där de mest verkar ha serverat bryggkaffe med skummad mjölk....bläääää. Då har det varit en strålande glädje att gå in på Starbucks och få en god god kaffe med en Very berry scones...dräglar efter den.

I USA har de ju verkligen lyckats med konceptet då det finns ett samarbetsavtal med bokhandeln Barne´s & Noble. Stämningen förhöjs av att Barne´s & Noble har hela sin inredning - alla bokhyllor, bänkar etc i härligt i mörkt körsbärsträd eller teak och så finns där även Starbucks. Har man lite tur så säljer även Starbucks cafeét choklad från Godiva.

Så jag är så glad så glad nu.

Kommentarer
Postat av: Carina D

Jag är ju inget fan, med det är främst för att teet är superäckligt... Får väl se om "svenska" Starbucks tar in riktigt te... Dessutom gillar jag inte miljöerna i alla dessa McDonalds-cafeer, de saknar liksom personlighet, i mitt tycke. Jag föredrar klassiska gamla fik - gärna med knarriga stolar och soffor som hotar att ramla sönder, ha, ha.



Å andra sidan skulle jag inte säga nej till ett Very Berry Scones - om det kommer finnas här... Tja, det går ju pendel och buss till Arlanda, kanske blir en utflykt för att titta på folk? ;-)

2009-10-25 @ 21:50:08
URL: http://carinas-swecourt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0