Livet väntar inte

Mitt på en bro i Stockholm har någon spraymålat orden "Men livet väntar inte". Första gången jag läste det slog det mig på en gång vilket fulländat uttryck det är. Det är ju så sant eller hur. Livet väntar inte, det går alltid vidare vare sig man vill eller inte vill. Fast det är egentligen inte så jag tolkat det när jag läst det utan snarare som en uppmaning att sluta tveka för länge, sluta fundera på konskvenserna av sitt agerande och tvivlet om vilken väg man ska välja och alla andra val man ska göra. Uttrycket "Men livet väntar inte" uppmanar mer till att sluta fundera så mycket och bara hoppa in i livet och leva. Underbart, härligt, för det mesta ansvarslöst och bara så så härligt. Det är ju underbart när man gör det. Tar ett beslut här och nu utan att fundera för mycket på konsekvensen och sedan gör man det. Så var det när jag började dyka...jag satt där och tittade på de andra som skulle dyka (det var i Grekland, strålande sol och stekande värme, blå himmel och blått klart hav) och undrade om jag var galen....så bara bestämde jag mig, ja då får jag väl vara galen men jag kommer åtminstone att dö när jag har roligt.

Det är faktiskt ett av de få motton jag bestämt mig för att alltid gå efter, ni vet vissa grundläggande principer som man har i sitt liv. En av dem är att alltid försöka ha kul och roligt. Allt kan vara roligt, det blir inte bättre än man gör det till själv och har man inte roligt...näe, då är det väl läge att sluta med det eller gå vidare för Livet väntar ju inte.

Kommentarer
Postat av: Carina D

Fint spekulerat. Jag gillar såna där visdomsord som dyker upp där man minst anar det. Ibland är det som en tanke när de ropar åt en från en betongvägg! Något som lite knäppt nog fastnat hos mig är från ett födelsedagskort(!) "Livet är som en gammal tv - allt hänger på inställningen". Tycker jag är bra!

2009-10-17 @ 19:38:33
URL: http://carinas-swecourt.blogspot.com
Postat av: Max

Fint skrivet, Mims.

Ja, man kan uttrycka dessa ord på så många olika sätt... och dom är sanna, men för var och en av oss, kanske med lite olika innebörd.

När jag var lite läste min mor en dikt, "Alla dessa dagar som kom och gick - inte visste jag att det var livet". Eeva Kilpi

Jag kommer alltid att minnas dem, och samtidigt tänka på min mor!

2009-10-29 @ 17:58:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0